Et gammelt Indianer ordsprog siger:

“Tell me the facts and I’ll learn. Tell me the truth and I’ll believe.
But tell me a story and it will live in my ❤️ heart forever”

Virksomme fortællinger 

Når vi skaber historier, så skaber historierne også os. Netop derfor er strategisk storytelling utrolig vigtigt.
Vi er alle historiefortællere. Det falder os faktisk helt naturligt. Børn fortæller, når de leger og når de bilder deres forældre røverhistorier ind. Skolelærere, når de underviser. Unge mennesker, når de protesterer. Forældre, især når de advarer med skræmmehistorier og voksne, når vi ønsker at blive husket og dele viden. 

Alligevel er det ikke et format alle mestrer, for den virksomme fortælling skaber engagement, vækker sanser og er både enkel og fyldig på samme tid.

Indenfor storytelling taler vi også om fortæller-spejlet, om kernefortællinger og det tavse sprog, som der er mellem mennesker.

Historier virker

Historier er alle vegne og har ingen faste formater. De fortælles overalt og det gør de fordi, de virker! Politikere iscenesætter sig selv med historier om det de kæmper for, den de er eller dem, de kæmper imod. Når vi gør os til på datingapps, sælger vi en fortælling om hvem vi er og hvorfor modtageren skal vælge netop os.

Brands og produkter har (bør have) fortællinger bag sig – deres formål er faktisk at skabe dialoger. Uden dem, har produktet ingen "livs" værdi.  Kan du måske huske mærket eller navnet på den tandstik du brugte sidst?  Den såkaldte kernefortælling, den skal stå klart – for det er den, der bliver husket og som fortælles videre af både medarbejdere, kunder og konkurrenter.  

Så vi kan sammen lave "historien" om den ultimative tandstik? Så der aldrig nogen andre "tandstikker" der kommer imellem (vores tænder)  din markedsværdi, vi skaber sammen ;-)

Fortællinger tvinger hjernen på arbejde

Det magiske ved fortællinger er, at de får din hjerne til at arbejde. Når vi hører en historie, kommer vi helt automatisk til at sætte os selv i fortællerens sted. Det er nemlig menneskeligt at spejle os i andre. Det er faktisk ligefrem nødvendigt. Tilgangen er det, der gør, at vi har overlevet som art – udelukkende ved at høre historier om gode råd om hvad vi skal og hvad, vi skal undgå.


Vi tror mere på de historier vi selv afkoder end dem vi får serveret. Hvem har ikke oplevet en chef sige, at døren altid var åben også for ris og ros.  Men når man så endelig benytter muligheden, viser virkeligheden, at chefen ikke var helt så åbensindet, som man troede.  Måske tværtimod. Det glemmer man ikke og derfor skal vi altid være tro overfor vores fortællinger – ellers falder de til jorden. 


Ordet er måske det mest magtfulde der er, og derfor skal det behandles med respekt! 

”The most powerful person in the world is the storyteller. The storyteller sets the vision, values and agenda of an entire generation that is to come,” Steve Jobs

Skal jeg fortælle dig om "Storytelling"



Et gammelt Indianer ordsprog siger:“Tell me the facts and I’ll learn. Tell me the truth and I’ll believe. But tell me a

Read More

Modtag hel kvit og frit
mit e-magasin 
"Hvad siger dine ord"

Success message!

Warning message!

Error message!